Det finns många varumärken som marknadsför sig som curelty-free och som inte testar sina produkter på djur men för att vara helt säker på att produkten man köpt verkligen inte är testad på djur ska man leta efter rätt märkning.
Det finns endast en märkning som är internationellt godkänd och den heter ”The leaping bunny”. ”The Leaping Bunny” är det enda programmet för djurvänlig certifiering som genomför sina egna oberoende revisioner av företagen i sitt program för att säkerställa att varje företag gör precis vad de har lovat och att de följer de uppsatta krav som gäller för programmet.
Två andra logor som man kan titta efter är ”Choose Cruelty-Free” och PETA’s Beauty Without Bunnies.
”Choose Cruelty-Free” är en ideell organisation som grundades 1993 och är baserad i Australien. De delar ut sin ”Not Tested on Animals” kaninlogo till företag som uppfyller sina strikta kriterier. De får minuspoäng eftersom de inte utför revisioner av de företag de certifierar, vilket innebär att de faktiskt inte kan verifiera om ett företag är i överensstämmelse. De upprätthåller dock de strängaste kraven av alla cruelty-free-certifieringsprogram.
PETA’s Beauty Without Bunnies (People for the Ethical Treatment of Animals, 1980) har sitt säte i USA och är en ganska pålitlig indikation på att ett varumärke är cruelty-free. De får minuspoäng eftersom de har de minst stränga kraven av alla tre cruelty-free-programmen: företag behöver endast underteckna ett åtagande istället för att skriva under ett juridiskt bindande avtal eller samtycka till slumpmässiga revisioner av hela sin leverantörskedja. Beauty Without Bunnies har två logotyper (en gammal och en ny), och båda är giltiga.